SONDAN SONRA / FÜSUN BALKAYA

“SONDAN SONRA” ADLI OYUNDA EMRE KINAY VE AHU TÜRKPENÇE KENDİLERİNİ SEYİRCİYE SOLUKSUZ İZLETMEYİ BAŞARIYOR!

Dennis Kelly tarafından yazılan, Füsun Günersel çevirisi’ni Emre Kınay yönetmiş ve yönetmen yardımcılığını da Derya Oyanay Sungur üstlenmiş…

DURU TİYATRO ON(10) YAŞINDA

Duru Tiyatro 2005 yılında kurucusu Emre Kınay tarafından kızının ismi verilerek, repertuar tiyatrosu olarak kurulmuştur. Kuruluş yılında, kuruluş amacına uygun olarak İstanbul’un çeşitli semt sahnelerinde tiyatro oyunlarını misafir olarak çeşitli sahneler de oynamış,bir sonraki tiyatro sezonunda AFL Kültür Merkezin de perdelerini açan Duru Tiyatro çok kısa zaman da yerleşik düzenini kuracağı Kadıköy Maarif Kültür Merkezinde tiyatro çalışmalarına başlamıştır.

0n’uncu yılı kutlanan tiyatro da her yaştan, her öğrencinin katılabileceği tiyatro eğitimine ilişkin kurs çalışmaları ile oyuncu aday adayları için de açılan kurs çalışmaları ve genç bilinçli tiyatro seyirci yetiştirilmesi için Türk Tiyatrosunun farklı katmanların da çağdaş bir anlayışla aynı yerde hizmet verilmesi tiyatro’nun amaçları arasına da yakın zamanda alınmıştır.

EMRE KINAY ve 25.SANAT YILI

Tiyatrocu bir ailenin çocuğu olan Kınay ,Mimar Sinan Üniversitesi Tiyatro Bölümünden mezun olmuş,yüksek lisans yapmak isteği ise başlamış ve bitmemiş bir istek olarak şimdilik yarım bırakılmıştır.

Kınay, Prof. Zeliha Berksoy ‘un öğrencisi olmuş, tiyatro, sinema, dizi ve sunuculuk anlamında birbirini aralıksız takip eden çalışmaların da hep başarıyı yakalamayı kendisine amaç edinmiştir.

Başarısının en büyük destekçisi yine kendisi olmuş,genç yaşına rağmen kutladığı 25.sanat yılında değişmez beyefendiliği, çalışma hırsı ve tiyatro sanatına verdiği emek, örnek baba kimliği ile diğer kazandığı ödüllerini de taçlandırmıştır.

2006 yılı en başarılı yılın erkek oyuncu Afife Tiyatro Ödülü’nü almış, ardından gelen onca yıl ise ödüllerine ödül katarken, seyircisinin alkışları ile her sezon aldığı ödül ile tiyatro eğitimine verdiği katkılardan dolayı alınan ödüllerinin ise ucu tiyatro denen bu sevda seferberliği için de açık bırakılmıştır.

“SONDAN SONRA” EMRE KINAY VE AHU TÜRKPENÇE

‘’Sondan Sonra’’ adlı oyun da korkunç nükleer saldırı sonrası çöken binalar,her yanı kaplayan radyoaktif kalıntılar ve kaybedilen sayısız insan ve diğer canlılar ile birlikte ortalığa yerleşen ölüm korkusu ile bizzat oyunun tam orta yerine güç, terör ve şiddet üçlüsü de ayrı bir özenle yerleştirilmiştir.

Mark ve Louise oyunun iki kahramanı ve sığınaktaki iki kişi bu saldırıdan kurtulmuş olarak karşımıza çıkmıştır. Kısıtlı imkanların tanıdığı zorunlu yaşam ortaklıklarında yine saldırı sonrası toz ve dumanının arkasına gizlenmiş ,özellikle güzel duygularının bile ötelendiği yerini şiddet ya da daha ilkel durumların yer değiştirdiği durumları öne çıkarılmıştır.

Güç’ün ise her anlamda girdiği mücadele de baskın durumunun sorgulanması en basit,en yalın şekli ile bile güç üstünlüğünün ifadesi çarpıcı bir şekilde en temel karşıtlık olan kadın ve erkek üzerinden de oyun da işlenmiştir.

Oyun ölümsel gerginliğin gittikçe artan ve daralan ilişkiler temposunda,sizi de birlikte sürüklemeyi ihmal etmeyen oyunculuk anlamında da bu ikilinin asla tereddüte yer vermediği muhteşem bir yükselişi de sahneye getirmeyi hem Mark, hem de Louise sağlamışlardır.

Mark’ın (Emre Kınay)heyecan,korku,biraz da bitmemiş güzel duygu dokusunun varlığını başlarda hissettiren yapısının süreç içinde daha,daha kötüyü yakalama değişimini ise Kınay’ın içinize sindire ,sindire getirmiş olması oyundan seyircinin oyunculuk beklenti çıtasının daha da yükseltilmesine neden olmuştur.
“Sondan Sonra” hep Sondan Sonra’ nın telaş, korku ve gerginliğini yaşatmasını devam ettirmek başarısına bağlanmıştır.

Emre Kınay sahnesini oyunculuğu ile besleyen ve mükemmel bir oyunculuk ziyafet ‘ine ev sahibliği yapan bir aktör olarak partnerine de oyun boyunca sunduğu doğru hamlelerle engelsiz ve kolay ilerlenebilecek karşı yolunda çalıştırıcısı olduğu görülmüştür.

Louise rolünde Ahu Türkpençe baskının ,şiddetin ve nükleer sızıntının getirdiği korkuyu, korkuya yönelik yapılanmasında kolaya kaçan ,sesini içte bırakan,genelde takipçiliği benimsemiştir. Kabullenmişliği ise şartların getirdiği bir zorunluluk ilkesi olarak sanatçı karşımıza çok iyi özümsüyerek çıkarmıştır.

Küçük hamlelerin getirdiği ataklar da ise Louise kimliğinin parlamasında Türkpençe kadınca farklılıklarını da ince kıvrımlar halinde hissettirerek ortaya taşımıştır.
Küçük,küçük ayrıntı düzeninde bir bütüne başarı imzasını bu şekliyle atmayı Ahu Türkpençe de en parlak şekliyle oyun da oyunculuğu ile başarmıştır.

Ahu Türkpençe 2011 Afife Tiyatro en başarılı kadın oyuncu, 2010 Direklerarası Seyircileri en iyi kadın oyuncu ödülünü bu oyundaki rolü ile almıştır.

Dekor,kostüm anlamında biraz daha düşünülebileceği durumların söz konusu olabileceği gibi mevcut alan ile dekor –kostüm parçalarının yeterliliği anlamında da aykırılık duygusu vermediği sürece geçerliliği ,destekçiliği kabulümüz olmuştur. Işık ve müzik konusun da Emrah Keskin,Mert Canga ve Engin Hızarcı isimlerini görüyoruz. ..

25.YIL KUTLU OLSUN!

Emre Kınay ve “Sondan Sonra” adlı oyun çıkışı Duru Tiyatro’dan ayrılırken ,Türk Tiyatrosu’ nda başarıyı hak ederek büyük bir emek ve çalışma ile yakalamış genç ama sanatında bir aktör-bir sanatçı ve bir ustayı 25.yılında seyretmekten gurur duyarak ayrılmıştım.

Sahne performansı nedeni ile tiyatro adına oyunculuk adına duyduğum mutluluk aynı zamanda tiyatromuz adına da olmuştur.

Seyircisine verdiği önemi tiyatrosunun kapısından başlatma nezaketini de unutmamış bir çalışma kadrosunun da desteğini alan Emre Kınay ve Duru Tiyatro’yu 25.yılında kutlar, uzun ve kesintisiz tiyatro dolu yıllar da seyircisi ile beraber olmasını dilemek isterim.

Füsun Akmen Balkaya
Aralık -2015 Kadiköy-Duru Tiyatro/İst.