Müzikalitenin Muhteşem Harmanı:MANİTA” / YAŞAM KAYA

Çiğdem Erken’i yıllardır tanıyan, dinleyen bir eleştirmen olarak bundan önce çıkardığı ‘Kız Kafası’ ve ‘İstanbul Kızı’ albümlerini ilgi ile dinlemiştim. Kendisine has tarzının yanında teatral alanda ürettiği müzikleri sanat alanının vazgeçilmezi olup, usta sanatçının muhteşem eserlere imza atan sımsıcak bir kalbi var. Türk müziğinde yıllardır dayatmalarla süregelen ‘pop-arabesk’ kültür hegemonyasına başkaldırı niteliğinde albümlerle dinleyenlerini büyüleyen Erken’in üçüncü albümü ‘Manita’ on şarkıdan oluşan repertuvarıyla muhteşem tınıları içinde saklıyor. Daha önceki albümlerinden farklı olarak hafif caz ve latin ezgilerini yeni albümünün içine dahil eden Çiğdem Erken, üretimini bir üst çıtaya taşıyıp eşine az rastlanır müziklerle insanı sürreal dünyanın gizemli yolculuğuna taşıyor.

1995 yılından başlayarak 45 tiyatro oyununa besteler yapan, piyanist, müzik direktörü, söz yazarı sanatçı, “Manita”nın prodüktörlüğünde İskender Paydaş ile çalışmış. Albümde yer alan parçaların özenle seçildiği sekiz bestedeki Çiğdem Erken imzasından belli. Halil Sezai ile beraber seslendirdiği ‘Dünyayı Durduran Şarkı’nın sözleri tiyatro sanatçısı Aslı Öngören’e ait. Albümde yine tiyatronun derin izini sürebiliyoruz. Sinemasal tadın ‘Bir Kadeh Akşam Rakısı’nda Sadri Alışık’ın güzelim meyhane görüntülerini gözlerimizin önüne getirip, Vedat Sakman’ ın ölümsüz eseri ‘Yani Yani’ ile mavi rengin yolculuğu belleğimizin derin noktalarına kadar ulaşıyor. Su Soley ve İskender Paydaş’ın ilk ortak çalışması ‘Müebbet Hayalet’in de mix çalışmasını yapan Dimitris Mourlas – Yunanistan Sierra Stüdyoları Çiğdem Erken’in albümüne muhteşem tadlar katmış.

Albümü dinlerken ilk dikkatimi çeken durum, sanatçının hayatında önemli bir yer tutan Gümüşlük sahilinin şarkıların tamamına renk katması. Zaten akşam kızıllığının insanı sarhoş eden mavi yansıması eşliğinde ‘Manita’ insanı çarpıcı hayallere sürüklüyor. Burada müzik harmanının örneklerini atlamamalıyız. ‘Öyledir Geçer Zaman’ bir sevda özlemini ruha işleyip, ‘Bir Kadeh Akşam Rakısı’ eski Türk filminin içinde apayrı tatlar ekliyor zihinlere. Sanatçının hayallerle süslü ‘Hangi’ şarkısı, ‘Saçlarımı Yaptırdım’ adlı ‘özgür kadın’ imajı, ‘Gümüşlükte’ başlayan yaşamın derin kaygısı albümde muhteşem nüanslarla sıralanmış.


Köklerinden kopan müzik kültürünü incelediğim caz dosyalarımdan beni bilenler hatırlayacaktır; ürettiğiniz müzik hangi türden olursa olsun mutlaka ama mutlaka farklı oluşumdaki müzikal tatları içerisinde barındırmak zorundadır. Eğer siz müzikalite harmanını başarıyla gerçekleştirirseniz zaten ortaya ister istetmez harikulade bir iş çıkar. Çiğdem Erken, trompetin, piyanonun, perküsyonun, basın, davulun, obuanın… gücüyle bu müzikaliteyi muhteşem şekilde yakalıyor. Ben albümün rengini ‘mavi’ olarak adlandırdım. Her şarkının içine saklanmış aşk dolu sözcükler insanı mavi rengin elde edilemeyen bütünleştirici tadına bir adım daha yaklaştırıyor.

‘Dünyayı Durduran Şarkı’ albümde beni en çok etkileyen müzik ve söz olarak yerini aldı. Çoğu şarkıda hafif cazın, bazen latin ezgilerinin, bazen de klasik müziğin ritmini duyarken gözlerimi kapayıp başka dünyalara yolculuk yaptığımı söyleyeyim. Çiğdem Erken’ in ‘Manita’ albümü Sony Müzik yapımında müzik marketlerde dinleyicilerini bekliyor. Siz siz olun, bu muhteşem şarkıları dinlemeden içsel müzikal yolculuğunuza devam etmeyin.

Albümden bir parçayı da sizlere sunayım ki, söylediklerimin ete kemiğe bürünmüş halini daha net anlamış olursunuz. Şimdiden iyi dinlemeler.