YILIN EN İYİ KADIN OYUNCUSU’ / YAŞAM KAYA

Seyyar Sahne, Celal Mordeniz ve İpek Türktan Kaynak imzalı ‘Yılın En İyi Kadın Oyuncusu’ adlı oyunla tiyatro sahnelerİndeki yolculuğuna devam ediyor. Tiyatronun içinde yer alan bazı durumları açığa çıkaran, oyuncuların tiyatrodan beklentilerini ön plana çıkaran oyun, bir kadın tiyatrocu üzerinden içinde bulunduğumuz tiyatro camiasının ‘ödül’ bağlamında sorunlarını ironili bir dille anlatıyor. Elbette bu anlatımın içinde her birimiz kendimizden parça bularak oyunu izliyoruz. Konunun anlatımında kullanılan tekniklerle beraber, ‘Yılın En İyi Kadın Oyuncusu’ gerçek bağlamda sezon içinde en iyi olmaya aday bir gösteri!

Konuda karşımıza geçen kadın tiyatrocu yenice bitmiş prova sonrası sahnede kalarak kendi hayallerini yaşamaya başlar. Oynadığı rolün etkisi altında kaliteli iş çıkardığını düşünen genç oyuncu, tiyatro ödüllerinin verileceği geceyi hayal ederek kurgular üretir. Ödüllere aday olduğunu, ödül alırken yönetmenine karşı sevgi sözcükleri söyleyeceğini, ödül gecesinde kendisini kıskanan rol arkadaşlarına laf sokacağını hayal eder de eder. Sahnede yapılan çalışma sonrası oyuncunun arkadaşları bir yerde oturmaya gitmiş, ama kendisi sahnede kalarak tüm bu hayalleri kendi dış sesiyle yaşamak istemiştir. Ama tüm bu ödül hayalleri içinde, annesiyle yaptığı görüşmeler, karşısında boş duran koltuklarda kendisini kıskandığını düşündüğü sanatçılar yer alırken, komedi tüm bu kaosun oluşumunda belirir. Sonuçta sahnede canlandırdığı rolle imkansızları başardığını düşünmektedir.

Yönetmen Celal Mordeniz, oyun içinde tiyatro ödüllerine karşı sistemli karşı duruş geliştirirken, oyuncuların megaloman yapılarını atlamamış. Özellikle ödül gecesinde yaşanılan yapay, basit, samimiyetten uzak konuşmalar sahneye yansıdıkça insanların ne denli çıkar-menfaat ilişkisi kurduğunu anlıyoruz. Sırf bazı özel cümleler eşliğinde ödül alanların popüler kültüre ulaşma gayretinin amaçları birer birer ortaya dökülüyor. Kadınsı duyguların ağırlığını atlamayan Mordeniz, kadın giyimininden, kadın oyuncuların ortaya koydukları rollere kadar derin analizler yapıp, kıskançlık duygusunun esir aldığı bedenlerin düştüğü komik durumu cesurca anlatmış. Tek kişilik performansların en büyük tehlikesi gösterinin monoloğa dönüşme durumudur. Fakat rolden role girilen oyun esnasında sıkılmadan rahatlıkla sahneye odaklandık.

İpek Türktan Kaynak çok zor rolü harikulade gerçekleştiriyor. Sahnede bir noktada kendi dünyasının izlerini oynayan oyuncu, gerçekle hayal arasında gidip gelen karakteriyle fevkalade iyi bütünleşmiş. 75 dk boyunca boşluk oluşturmadan rolünün hakkını veren genç oyuncu, oyunun adında olduğu gibi ‘Yılın Kadın Oyuncusu’ olmaya aday performans sunuyor. Nesne-sahne ilişkisi içinde tek başına sahnenin her noktasını kullanan oyuncu komediyi zirveye taşırken sahnede bedenini muhteşem biçimde kullanıyor.

‘Yılın En İyi Kadın Oyuncusu’ Seyyar Sahne’ nin geçmişte gerçekleştirdiği başarılı çalışmaları bir üst çıtaya taşıyan bir proje. Tiyatro yaşamımıza karşı muhteşem ironilerle beraber, kaliteli komedi sizleri bekliyor.

Yaşam Kaya / yasam.kaya@gmail.com

Reklamlar