SORGULADIK VE SORGULANDIK! Moda Sahne “Torun İstiyorum” / FÜSUN BALKAYA

2016-17 sezonuna Moda Sahnede Alman oyun yazarı Thomas Jonigk ‘in yazdığ ‘’Torun İstiyorum’’ile başlamak seyirci için gerçekten keyifli olmuştur. Sibel Arslan Yeşilay tarafından çevrisi yapılan metne yönetmen Kemal Aydoğan imzasını atmış ,tüm oyuncuların( Nazan Kesal-Anne,Caner Cindoruk-Klaus Lager, Hülya Gülşen-Norma, Münircan Cindoruk-Oğul, Bülent Çolak-Rahip, Aslı Samat-Gelin Adayı, Ahsen Özercan-Suflöz ) ortak başarısı ve takım oyunculuk anlayışı bu kara komediyi başarıya taşımıştır.

“Torun İstiyorum’’ Ve..
Aile de her türlü gücü elinde tutmak gayretinde olan önce bir kadın sonra anne ile ekonomik gücü yüksek olan bir babanın ardından , farklı yaş ve özelliklere sahip iki oğul arasındaki sıra dışı olay ve olaylara seyirci oyunda tanık olmuştur.

Ailenin üretim katmanında ortaya çıkan soyunu devam ettirme olağan halindeki durumun ,eşcinsel küçük oğlun yarattığı baş kaldırının getirdiği beklenmeyen değişikliğinin yine yarattığı gerçekliğin kaçınılmaz çözümsüzlüğünde ise yazarın seyirci üzerinde yarattığı gerilimin oyunda yüksek tempoda devam ettirilmesi de ayrıca seyirci için de önemli olmuştur.

Toplumun tabuları veya teamül anlamında yerleşik düzeninde kabul görmüş lezzetsizlikleri de sorgulanmış ve sorgulatılmıştır.

Bunu da toplum eleştirisi olarak sosyolojik anlamda en küçük çekirdek yapı olan aile üzerinden yapmayı yazar özellikle tercih etmiştir.

Alman yazar da etkisini fazlaca gösteren Hitler yapısı ,aile içinde oluşturduğu güç etkisinin müthiş bir değerlendirmesi de bu anlamda yapılmıştır.
Varlığını ötelemiş ve karşı cinsin üstünlüğünde boğulan bu kadında mevcut olan korkular oğul ile güç çatışmasını da getirmiştir.

Oyuncular üzerine küçük notlar..
Duygularını tetikleyen korkularıyla birlikte kışkırtıcı ve baskıcı yanı olan anne(Nazan Kesal)kuralcı yanıyla da oyunda öne çıkmıştır.

Oyuncu Kesal baştan sona düşmeyen enerjisiyle başarılı performansını alkışlatmış,Caner Cindoruk annesine olan yakınlığı ve kardeşiyle olan ilişkilerin yakıcılığında uyum içinde uyumsuzluğu abartısız ,doğal ve dingin duruşunda başarıyı yakalamıştır.

Hülya Gülşen zarif görüntüsünü yine beden dilini kullanımında ulaştığı başarısıyla pekiştirmiş,oyunculuk serüveninde sadelik tercihinde müthiş sahne kontrolüyle seyircide hayranlık uyandırmıştır.

Münircan Cindoruk zoru başarmak endişesini geride bırakmış hatta bir adım öne çıkmış ,oyunculuk anlamında düşünülen konfora yaklaşma işaretlerini aldığımız bir oyuncu olmuştur.

Bülent Çolak bir kurumun temsilcisi para , kilise ilişkisi ardında rahipleşmiş! masumiyet vb duygulardan uzaklaşmanın keyfini seyirciye özellikle kendi rahiplik anlayış ve sınırları içinde başarılı mimikleriyle hiç zorlanmadan iletebilmiştir.

Aslı Samat için sevimli olduğunu paylaşmak ,Sufloz olarak Ahsen Özercan bir kontrol ve ikaz mekanizmasının sesi olarak oyun ile doğru ilişkilenmesi ayrıca dikkatimi çekmiştir.

Yönetmen Kemal Aydoğan
“Torun İstiyorum’’adlı oyun yönetmen Kemal Aydoğan’ın ilmek,ilmek çalışmasının başarılı örneği olmuştur.

Oyun üzerinde yaptığı çalışma için metni bilenler yönetmenin çok emek gömdüğü anlamında değerlendirmesini getirmiştir.

Oyunda gördüğümüz çatışma,denge,uygunluk anlamında nitelikli çalışma her katmanda hissedilmiş özellikle doğurganlık üzerinden sisteme uyum ve uyumsuzluk ile ürkütücü kabulleniş öyküsünün bitmeyen uygulamasındaki sahne paylaşım enerjisi için de kutlama gereği hissedilmiştir.

Ve..
Bengü Günay tarafından yapılan sahne tasarımı gerçekten ilgi çekici olduğu kadar tebeşir anlamında kullanılan malzemenin düşünce de silinmezliğe taşınması müthiş güzel bir düşünceyle oyuna katkısını arttırmıştır.

İrfan Varlı ve Yeşim Çoşkun,Ferhat Asniya ,Ahsen Özercan,Berfin Orman ,Didem Soy isimleri de ‘’Torun İstiyorum’’oyun çalışmasında emeği geçen diğer isimler olmuştur.

Füsun Akmen Balkaya
06.10.16/Moda-İst.